My Way to Saint Jacob

28 maart 2019 - Edegem, België

Hoe 'My Way' tot stand kwam...

Waarschijnlijk lag het zien van de film ‘Wild’ geschreven door Cheryl Strayed en geregiseerd door Jean-Marc Vallée met in de hoofdrol actrice Reese Witherspoon (als Cheryl Strayed) , onbewust, aan de oorsprong van 'My Way'. In de film legt zij een afstand van 1700 km af in het wild. Nu, zo wild en afgezonderd van de bewoonde wereld hoefde nu voor mij ook weer niet, maar wil nu net het toeval dat de afstand tussen Edegem en Santiago de Compostela ook om en bij de 1700 km bedraagt. En zo kreeg 'My Way' in mijn hoofd meer en meer vorm. Ik zou en moest naar Santiago de Compostela. Ik ben meteen aan mijn zoektocht begonnen op het internet, want ja, hoe begin je hier in je eentje aan. Algauw kwam ik op de site van Het Vlaams Compostelagenootschap terecht en wat bleek, nog dezelfde week gaven ze een allerlaatste infosessie voor 2019 in Brugge. Nog gauw mezelf ingeschreven en vol goede moed er naartoe getrokken, in de hoop niet ontmoedigd te geraken. Het heeft me geen windeieren gelegd. Mijn voornemen was alleen nog meer versterkt met een heel pak ‘bagage’ aan informatie, tips en wondermooie, maar vooral  enthousiaste verhalen van al even enthousiaste mensen. En ik bleek ook niet de enige te zijn met een soortgelijk doel. Meteen kreeg ook de route naar Compostela meer duidelijkheid in de vorm van de Camino Francés. Jawel, dit zou, zoals vele duizenden voor mij, ‘mijn’ Camino worden vanuit Saint-Jean-Pied-de-Port in Frankrijk. Geen 1700 km zoals in de film, wel een kleine 800 km.

Eén hindernis diende zich aan, een verlofaanvraag indienen voor 4 weken bij mijn werkgever, Okaïdi, maar ook dat bleek geen probleem te zijn, waarvoor ik hen eeuwig dankbaar ben. Er werd overeengekomen dat ik kon starten vanaf 8 september en zo kreeg ‘mijn’ Camino meer en meer vorm. Eindelijk kon ik beginnen plannen en oefenen, jawel oefenen in het wandelen. Want elke dag tussen de 20 en 40 km wandelen en dat 4 weken aan een stuk, doe je niet onvoorbereid. Ik ben dan misschien wel impulsief, maar zo onvoorbereid als in de film, zal je mij niet op pad zien gaan.

1. Christine Van Mele:
    28 maart 2019
    super! ik ben benieuwd naar je verslag, ook al moeten we hier nog even op wachten
  2. Erna Voets:
    28 maart 2019
    Ik ben ook benieuwd...begin maar alvast met goed te oefenen! Veel succes! :-)
  3. An Bekers:
    28 maart 2019
    Feel free om mee te oefenen, hé Erna en Christine :-)
  4. Carine:
    28 maart 2019
    Super maar jij kunt dat jij hebt zoveel doorzettingsvermogen en wilskracht spannend al is het nog even wachten
    En nu maar goed oefenen hè
  5. Pascale van Gastel:
    29 maart 2019
    Amai An, knap! Fantastisch! Jaloers! Ik wens je veel succes bij de voorbereiding, maar ik ben ervan overtuigd dat dat inderdaad geen probleem gaat zijn. Leuk dat we je verhaal zo kunnen volgen! Veel groetjes en hopelijk tot binnenkort! 😘
  6. Paola de la Cruz:
    29 maart 2019
    Geweldig An!!
    Ik ga je zeker volgen. Succes met de voorbereiding en je weet dat Salsa dansen aan je uithoudingsvermogen helpt ;)
  7. Karin Digneffe:
    1 april 2019
    Waw, wat een uitdaging, maar jou zal dat zeker lukken!!! Wou dat ik het ook kon. Véél véél oefenen met goei bottinekes !!! Succes en hopelijk tot gauw xx
  8. Marie-Christine Van Rooy:
    11 juni 2019
    Dag An, ik ben wel benieuwd naar je oefenprogramma. Hoe bereid je je voor? Wandelen, gecombineerd met looptrainingen?
  9. An Bekers:
    11 juni 2019
    Hey Marie-Christine,
    Ik ga regelmatig wandelen, vooral de dagen dat ik niet loop. Dat zijn niet altijd de grootste afstanden en ook zonder rugzak.
    In juli heb ik nog een 4-daagse gepland in de Vogezen en in augustus een 4-daagse in de Eifel.
    Daar zal ik het mee moeten doen, vrees ik ;-)