O Pedrouzo tot Santiago de Compostela 21,81 km

5 oktober 2019 - Santiago de Compostella, Spanje

Gisteren mezelf geïnstalleerd in mijn kamer en na de douche mijn lunchpakket opgegeten. Daarna alles gewassen in de wasserij, zodat alles proper de rugzak in kan om binnenkort huiswaarts te keren. Ondertussen boodschappen gedaan voor het ontbijt van morgen en mijn lunchpakket.

Daarna even op bed gerust, want de vorige nacht niet echt veel slaap gehad.

Om 17u tijd om de stad wat te verkennen. Niet echt veel te zien.

IMG_20191004_165822IMG_20191004_170547IMG_20191004_170445IMG_20191004_170702

Ik denk dat ze hier denken toch niet tegen het hoogtepunt van morgen op te kunnen... Dan maar op souvenierjacht gegaan voor het thuisfront en niet van een kale reis teruggekomen. Ondertussen heb ik ook gezien dat alle eetgelegenheden langs de drukke weg liggen, dus besluit ik gewoon 'thuis' te eten en trek naar de grotere supermarkt  dan daarnet. Ik koop een pastasalade met kip, olijven, rucola en kaas en koop er nog wat asperges bij. Voor bij de thee nog een koekje en ik ben klaar voor een rustige en ontspannen avond 😊.

IMG_20191004_203725

Vanmorgen om kwart voor acht ontbeten. Iedereen is al vertrokken, dus heb 'het kot' voor mij alleen. Daarna ingepakt en om twintig over acht vertrokken.

Ik wandel voornamelijk weer door eucalyptus bossen, wat zijn die bomen statig en prachtig om te zien. Ze nodigen uit tot knuffelen, Marleen 😉. Ik neem alvast een takje mee voor het thuisfront als aandenken.

IMG_20191005_082703IMG_20191005_083736IMG_20191005_095308

IMG_20191005_150245

Ik passeer San Anton en Amenal en vandaar gaat het nog eens steil bergop over een bospad, nog eentje om het af te leren 😊.

IMG_20191005_083510IMG_20191005_084005IMG_20191005_085340

IMG_20191005_085708

Nog eens door een prachtig eucalyptus bos om via één grote bocht om de vlieghaven van Lavacolla heen. Wat een gewaarwording als je plotseling een vliegtuig hoort aanzetten om op te stijgen...

IMG_20191005_090209IMG_20191005_090239IMG_20191005_090414

IMG_20191005_092509

Even later bereik ik het gehucht San Paio, waar ik een eerste stempel bemachtigd en verder naar Lavacolla.

Weer bergop Aarts tot Villamaior waar ik halt hou voor een koffie.

IMG_20191005_100350IMG_20191005_103332

IMG_20191005_102846

Vervolgens wandel ik over een open hoogvlakte voorbij de tv stations  van Galicië en Spanje de regio van Santiago binnen. Ik passeer San Marcos en kom aan bij de Monte de Gozo. De torens van de Kathedraal kan ik niet ontwarren, maar het uitzicht is prachtig, evenals het gedenkteken uit 1993 ter herinnering van de bezoeken van de paus.

IMG_20191005_111631

IMG_20191005_111724

Nu gaat de route verder bergaf, over de ringweg en over het spoor en wordt ik voor de laatste maal een stad, 'de stad' ingeleid door de schelpjes te volgen.

IMG_20191005_114407

IMG_20191005_113658

Wat een magisch en emotioneel moment als je eindelijk de torens van de Kathedraal ziet opduiken. Ik loop samen met Lars (Denemarken) de stad in. We zijn elkaar al vaker gepasseerd, maar hebben elkaar nog nooit gesproken. Dat zetten we dus nu even recht.

We komen de stad binnenstappen onder een stralend blauwe hemel, ongelooflijk om dit op deze manier te mogen en kunnen doen.

IMG_20191005_120637

IMG_20191005_120641

IMG_20191005_121306

In het centrum leg ik het laatste stuk tot aan de Kathedraal alleen af. Wat een heerlijk en overweldigend gevoel.... Onbeschrijflijk wat er dan door je heen gaat... Van fierheid, tot ongeloof en natuurlijk alle emotie die je vrij laat... Om me heen zie ik heel veel mensen huilen om de geleverde prestatie en dit mooie einddoel.

IMG_20191005_121810IMG_20191005_122442

IMG_20191005_122456

Ik bel eerst mijn ouders en daarna mijn zus Kristel, Sunny (die nog niet goed wakker is) en broer Tom.

Ik zet mijn rugzak in de receptie van het hotel en ga op bezoek in de Kathedraal die weliswaar volledig in renovatie is, zelfs het wierookvat zit in de stijgers.

IMG_20191005_131742

Er rest me nu nog één ding. Aanschuiven om de trap te nemen naar het altaar en de met goud, zilver en edelstenen versierde Jacobus naar aloude pelgrim gewoonte te omarmen. Mijn reis is nu officieel ten einde. De emoties zijn onbeschrijflijk. Morgen hoef ik voor de eerste keer in 28 dagen niet meer op pad... Wat een raar vooruitzicht.

Ondertussen ben ik gewassen en ga ik op zoek naar een leuk kleedje om me terug wat 'vrouw' te voelen. Ik moet ook nog aanschuiven om mijn 'credential' in ontvangst te nemen, maar dat kan eventueel morgen ook nog....

Rest me alleen nog jullie allen te bedanken om mij virtueel te begeleiden op deze tocht. Bedankt voor jullie reacties en steun wanneer ik het nodig had. Voor jullie mooie en lieve woorden... 1000 maal dank. Dankzij jullie is deze tocht nog onvergetelijke geworden.... Dikke knuffel aan jullie allen 🙏❤️😘.

1. Isabelle de decker:
    5 oktober 2019
    Proficiat An, dit kunnen ze je niet meer afpakken🍾🍸👍💋💪
  2. Alain VdL:
    5 oktober 2019
    Dikke proficiat An, geniet met volle teugen van deze momenten, en hartelijk dank om ons "virtueel" meegenomen te hebben op je tocht!
    Ook wij hebben ervan genoten; goede reis naar huis (op een wolkje?)!
  3. Jef Bekers:
    5 oktober 2019
    Dikke proficiat voor je volgehouden tocht. Dank voor me virtueel te hebben meegenomen. Ik ga je dagelijks verslag missen. En nu welkom thuis met je vele niet af te nemen belevenissen.
  4. Marleen:
    5 oktober 2019
    Ik ben blij dat je je einddoel hebt bereikt, een topprestatie 🏆🥇
    Arme Marc met een Cee of Mark met een Kaa.. Die heeft aan zijn tocht niet enkel blauwe teennagels overgehouden, die ziet ondertussen volledig blauw 🧢 🥶 Al goed dat die prachtige bomen niet kunnen praten! Hij moest het weten 😂
    Bedankt voor de reportage met anekdotes en mooie foto’s!
  5. Isa Bekers:
    5 oktober 2019
    Vanharte een welgemeende dikke proficiat
    Je deed het fysisch mentaal ongelooflijk super! Hopelijk niet té veel last van het afkicken nu. Heel normaal hoor!
    Zal zoals mijn broer Jef de dagelijkse briefing missen. Goeie thuiskomst!
  6. Pascale van Gastel:
    5 oktober 2019
    Krijg al mee brok in m’n keel ... pfff ... wauw An! Wat knap! Wat een avontuur, wat een beleving, wat een levenservaring! Het gaat idd ‘raar’ doen om terug te komen, maar wat zal je allemaal te vertellen hebben! Daar moeten we voor op weekend gaan! Haha! 😉 Geniet nog van de prestatie eb ontspanning en nog voorzichtig terug thuis komen! 😘😘😘
  7. Anny:
    5 oktober 2019
    Goede avond , ik heb je aankomst niet gezien , vind ik heel jammer .(het was fijn weer om in de tuin te werken , moet ook gebeuren ) heb veel aan je vandaag gedacht , een hele ervaring je kijkt er lang naar uit . En dan is het daar( het moment ) .geniet nog van Santiago morgen ziet de stad anders uit . Aan de rand van de stad is een wandel pad ,recht naar Antwerpen. Elke camino kruipt onder je huid . Nog proficiat , een prettig verblijf .en tot horen . Grtjs anny
  8. Catherine cassiers:
    6 oktober 2019
    Dit is het eindpunt van een fantastische trip, maar ik ben ervan overtuigd dat je de ervaring en alles wat je meemaakte meeneemt voor de rest van je leven! dikke proficiat, en tot binnenkort !!