Villares de Orbigo tot El Ganso 32,51 km

25 september 2019 - Rabanal Del Camino, Spanje

IMG_20190924_190924IMG_20190925_152046IMG_20190925_152121IMG_20190925_081332IMG_20190925_081517IMG_20190925_083808IMG_20190925_083827IMG_20190925_093313IMG_20190925_101550IMG_20190925_104022IMG_20190925_125415IMG_20190925_125702

IMG_20190925_135457

Gisterenavond met het hele gezelschap - twee mannen uit Slovakije, 1dame uit Zweden, een dame uit Nederland, Rianne, een koppel uit Brazilië, een man uit Zuid-Korea (die een week geleden ook bij me logeerde in Castrojeriz) en een man uit Frankrijk, Christian- gezellig gedineerd en heerlijk gegeten van een huisbereid pelgrimmenu van vermicelli soep, een heerlijke salade, een stoofpot van kip en aardappelen (die gans de namiddag had staan pruttelen) en een heerlijke caramel rolcake om af te sluiten.

Vanmorgen eens lekker lang uitgeslapen naar pelgrim normen en wel tot 7u. Heerlijk Spaans ontbijt genuttigd, ingepakt en om 7u55 op pad gegaan.

Via een olifantenpad gaat het bergop naar een landweg. Links ervan loopt een grindweggetje tot Santibanez de Valdeiglesias en dit reeds na 3 km stappen. Daarna is het over een  brede veldweg nog 7 km stappen tot het houten kruis van Santo Toribio vanwaar ik Astorga reeds zie liggen. De torens van de Kathedraal tekenen duidelijk af in de lucht. Eerst passeer ik nog San Justo de la Vega en na nog eens 5 km bereik ik de rand van Astorga. Ik zie van ver een pelgrim toeriste met bagage transport een plastic tasje wegwerpen en erger me blauw. Ik raap bij het passeren het zakje op en zie haar even later iets in een vuilbak werpen, waarop ik haar van ver feliciteer door luid 'bravo' te roepen. Dit wordt vriendelijk onthaald door een opgestoken middelvinger 🙄. Ik passeer hen zonder begroeting of buen camino, ze zijn het niet waard (ook niet de volgende 2 keer dat ik hen passeer). Ik word de stad ingeleid langs alle belangrijke plaatsen en doe ook nog een kleine rondwandeling  om zeker niets te missen (foto van het Placio Épiscopal, ontstaan naar tekeningen van Gaudí en de Catedral de Santa Maria). Even later ga ik terug naar het Plaza Mayor met zijn prachtige raadhuis (2 figuren in plaatselijke kledij dragen de raadhuis klok) en eet een bocadillo con Jamon, want dat zoete ontbijt is ondertussen alweer verteerd. Ik ga voldaan en vol energie weer op pad.

Vïa een lange landweg loop ik Astorga weer uit en passeer ik het kapelletje Ermita del Ecce Homo en verder via de landweg na 4 km Murias de Rechivaldo. Van hier af gaat het stappen verder over een lang olifantenpad naast de weg tot Santa Catalina de Somoza n'a nog eens een kleine 5 km en komen de bergen Montes de León en Sierra del Teleno steeds dichterbij en bereik zo na nog eens 5 km El Ganso. Hier bel ik de eigenaar van de Herberg die me oppikt met de auto, terwijl ik al verder over een stoffige veldweg loop en de prachtkoeien zie staan.

Ik logeer in El Molinero te Santa Colomba de Somoza, wat een beetje een inschattingsfout van mezelf was en redelijk afgelegen ligt van de Camino. Morgenvroeg, na het ontbijt, brengt de eigenaar me naar Rabanal del Camino, zo sla ik wel 7 km over, maar denk dat ik die kilometers reeds dubbel en dik heb afgelegd in de steden... 😉.

Vanavond eens het regionale gerecht proberen te eten, cocido maragato, waar de eigenares, Marta, me gisteren reeds over sprak. Ik ben benieuwd....

O ja, ik verblijf in de plaatselijke herberg en de lokale, ietwat oude bevolking, komt hier bijeen om wat TV te kijken en wat te drinken... Ze bekijken me alsof ik een rariteit ben... Wie weet ben ik dat ook wel 🤔...

1. Karin Digneffe:
    25 september 2019
    Smakelijk in elk geval!!! Goed op weg meisje!! Finish in zicht ! Je mag fier zijn op jezelf !!!xx
  2. An Bekers:
    25 september 2019
    Heb alvast gereserveerd 😊. Zo'n mooi dorpje hier. Helemaal afgelegen van de route, maar mooi gerestaureerde huizen en zelfs een schattig museum aanwezig. Wel geen andere pelgrim te bespeuren, natuurlijk 😂. Thanks, Karin. Het einde is inderdaad in zicht. Nog een paar zware dit weekend qua kilometers en hoogtes en dan kunnen we beginnen uitbollen richting Compostela 😊
  3. Pascale van Gastel:
    25 september 2019
    Zo schattig! Bewonder nog steeds je doorzettingsvermogen! Veronderstel dat de pijntjes meevallen want ik hoor je niet klagen?! Hou je nog sterk! Dikke kus! X
  4. An Bekers:
    25 september 2019
    Geen of bijna geen pijntjes. Af en toe een kramp je in de kuit spier, maar die masseren we eruit. Voeten tot hier toe picco bello (draag al bijna een week terug mijn botinnen). Dus ik mag zeker niet klagen. Ik hoor en zie ergere dingen...
  5. Marleen:
    25 september 2019
    Bah, nog steeds mensen die hun troep op de grond gooien. Vorige week zag ik op het strand een koppel elk hun smeulende peuk in het zand begraven.. 😡😉 Geniet nog van je tocht, het lekkere eten en de fijne contacten met mens en dier. 🥾🌞🐮🎒🐴🌳🌸🐝
  6. An Bekers:
    25 september 2019
    Ja, het is hier niet normaal hoor. Papieren zakdoekjes van de behoeften liggen achter elke struik of boom (ik neem het mee in een plastic zakje), flesjes en dan spreken we nog niet van het aantal schoenen. Mensen lijken dit normaal te vinden.... 🙄🤔
  7. Erna Voets:
    25 september 2019
    You are absolutely, seriously, totally amazing!!! ;-)
    Goodnight and sleep well! x
  8. An Bekers:
    Thanks, Erna 😊
  9. Leo Geens:
    25 september 2019
    Hoeveel nog? Dagen...km's. Het verwondert me dat uitgerekend een pelgrimtoeriste een plastic tasje weggooit😤
  10. An Bekers:
    25 september 2019
    Vanddar ook het woord pelgrim toeriste, dat is een ras apart 😂.
    Nog 249 km in nog een week en 3 dagen. De bergen komen er terug aan, Leo vanaf morgen 😊.
  11. Isa Bekers:
    26 september 2019
    Vanaf nu kan ik je route zeer goed volgen! Ik stapte ooit het stuk vanaf Astorga. Super hoe je die tocht onderneemt! Van het groene Galicie als laatste deel zal je super genieten!
  12. An Bekers:
    26 september 2019
    O, wat fijn. Het is zo tof om te merken dat het nu herkenbaar is wanneer je ergens een foto ziet, of zo.
    Bedankt om mee te volgen, Isa!
  13. Tom Bekers:
    26 september 2019
    Nog een aanmoediging van één van de Bekers-clan voor de laatste 250. Goed bezig, zusje :). We zijn fier op jou. Ik heb vandaag Google je route eens laten uitzetten en het is indrukwekkend wat je al afgestapt hebt. Leuk om te horen dat je even weg van de camino toch nog een bezienswaardigheid kan zijn. Geniet van het groene Galicië :)
  14. An Bekers:
    26 september 2019
    Ja, ongelooflijk, hé. Ik zie elke etappe het aantal kilometers zakken. Wie had dat ooit kunnen vermoeden. Het is echt een hele aparte ervaring. Onmogelijk te verwoorden.
    En wat fijn om na de Meseta, weer terug wat te mogen klimmen en dalen en weer wat groen te zien...