Castrojeriz tot Frómista 28 km

19 september 2019 - Frómista, Spanje

IMG_20190919_074307IMG_20190919_074351IMG_20190919_081031IMG_20190919_083424IMG_20190919_084544IMG_20190919_093743IMG_20190919_103507IMG_20190919_104644IMG_20190919_112846IMG_20190919_114747IMG_20190919_120453IMG_20190919_123007IMG_20190919_133621IMG_20190919_133919

Eerst en vooral wens ik iedereen te bedanken voor de lieve, hartverwarmende, ondersteunende berichten. Ze hebben me diep ontroerd, maar ook de moed gegeven om door te gaan. We zijn nu zo goed op weg en niemand had gezegd dat het makkelijk ging zijn, dus nogmaals... Een dikke merci 💕.

Gisterenavond na het avondeten van 19u, meteen mijn bed ingedoken en naar mijn normen goed geslapen tot 06u30. Na het ontbijt van 7u meteen op stap gegaan. Wat een luxe om na de vroege ochtenden eens om 07u39 op pad te kunnen gaan.

Ik verlaat de Albergue richting centrum van Castrojeriz. Daarna gaat het richting tafelberg Alto de Mostelares (panorama foto 1) en begin ik even later aan de klim met 12% stijgingspercentage over een ruim grindpad. Boven gekomen heb ik een schitterend zicht op het achtergelaten landschap (panorama foto 2).

Wat geniet ik van deze welkome afwisseling en de prachtige mistlandschappen met opkomende zon achter me.

Voor diegenen onder jullie die het niet zouden weten, ik wandel van Oost naar west. Dat wil zeggen dat de zon achter me opkomt en de foto's die tegen de zon in genomen zijn dus mijn reeds afgelegde route is. De foto's waarop je meestal mijn schaduw ziet, zijn er van de route die ik nog moet afleggen. 's Middags staat de zon links boven mij.

N'a de beklimming komt de afdaling van 18% dalingspercentage over een betonnen pad (later grindpad). Heel belastend voor de knieën, dus stevig zigzaggend naar beneden. Dan heb ik een lange weg af te leggen tussen de korenvelden richting kapel/herberg San Nicolas en het dorpje Itero del Castillo waar ik even halte hou voor een sanitaire stop. Vanwege de uitgestrekte velden zonder bosjes moet je dit sinds het verlaten van Burgos ruim op voorhand incalculeren 😉.

Ik zet mijn tocht verder en bereik de mooie brug over de Río Pisuerga en kom zo de provincie Palencia binnenwandelen en over een lange veldweg richting Boadilla del Camino. Ik heb nu een goeie 19 km afgelegd.

Het dorp verlaat je in verkeerde wandelrichting, want opeens bevindt de zon zich aan mijn rechterkant. Heel verwarrend... Weldra buigt de weg naar links af en stuit ik op het Canal de Castilla voor het laatste stuk van mijn tocht, volledig langs het kanaal in de schaduw van de bomen over een oud jaagpad tot aan de stuw, hier start het stadje Frómista. Dan op zoek naar de Albergue Estella del Camino, waar ik na een heerlijke douche mijn was laat doen en lekker met mijn voetjes in het gras ga zitten met een hapje en een drankje.

1. Pascale van Gastel:
    19 september 2019
    Wat een mooie foto’s allemaal! Je zal er, samen met je dagelijkse verslagen, een paar dikke boeken mee kunnen vullen! Wat een ervaring! Blij te horen dat de moed er toch nog in zit! En wat ga je kunnen vertellen! Fantastisch! Dikke kus! 😘😘😘
  2. John Cranwell:
    19 september 2019
    It's really lovely what you're doing and I am so impressed how quickly you are covering so much distance... really absolutely excellent.

John
  3. Marleen:
    20 september 2019
    Zo één met de natuur, de stand van de zon, het weer, om van het wildplassen in de wijde wereld nog maar te zwijgen 🐒🙈🤣 Gelukkig daar geen gasboetes! Ik supporter hier vanuit mijn luie zetel en heb veel bewondering voor al dat klimmen en dalen en kilometers stappen. Mijn hoedje af voor jou 🥇🏆